Met de trein naar huis - Reisverslag uit Abcoude, Nederland van Henk Bond - WaarBenJij.nu Met de trein naar huis - Reisverslag uit Abcoude, Nederland van Henk Bond - WaarBenJij.nu

Met de trein naar huis

Door: Henk Bond

Blijf op de hoogte en volg Henk

28 Juni 2013 | Nederland, Abcoude

Op de motion x gps is goed te zien ,dat we een aantal keren in rondjes zijn gereden om uiteindelijk in Schonbeke uit tr komen na 77 kilometer.
Aangekomen bij het station maar direct gevraagd hoe we met de trein naar Keulen konden.Omdat we niet gereserveerd hadden voor de fiets,konden we niet met een intercity.We kregen derhalve een schema,waarbij 4 keer overgestapt moest worden om om 11 uur in Keulen aan te komen.De eerste bestemming was Sangerhausen op Gleis 3,vertrek 14:38.Alleen had de trein,die daarvoor op dat perron had moeten vertrekken al zoveel vertraging,dat de tijd van vertrek van onze trein al gepasseerd was.Vervolgens kwam een kwartier later wel een trein,maar daar stond geen Sangerhausen op,maar Erfuhrt.Toch maar eens gevraagd waar die trein bleef en die bleek op een ander perron klaar te staan ; we hadden toch die trein naar Ehrfurt moeten hebben.Gevolg was nu,dat de aansluiting naar Kassel weer 2 uur later was.De wachttijd in Sangerhausen doorgebracht met wat te eten en drinken.In Kassel overgestapt voor de trein naar Giessen.Aldaar geen liften om van het ene perron op het andere te komen.Dus met die loodzware fietsen trappen op en af gezeuld.Het werd later en later en zouden pas rond 12 uur in Siegen de aansluiting naar Keulen kunnen halen.In Siegen aangekomen bleek de trein naar Keulen pas om 4:54 te gaan.Ivm werkzaamheden aan het spoor gingen er geen treinen meer.Daartoe moesten we eerst met een aparte bus naar een volgend dorp om daar de trein naar Au te nemen en dan hopelijk de trein naar Keulen te halen.Nu mocht je wel met de fiets de bus in,maar het was een gewring om deze binnen te krijgen en later ook weer eruit.Aan de machinist gevraagd of er nog wel een trein vanuit Au naar Keulen ging; bestimmt nicht.Twee haltes ervoor dan nog eens gevraagd of er wel een hotel was in Au; auch nicht.Maar wel in Wissen,waar de trein op dat moment stopte.Uitgestapt en in het nachtelijk duister op zoek naar hotel Ambiente.Op de nachtbel gedrukt en een vriendelijke nachtportier komt even later de deur opendoen.Hij leek wel wat op de herbergier uit het mooie boek,de Eeuwreiziger van Andres Neuman.Daar komt een reiziger in de late avond aan,alleen deze met een postkoets,want het is midden 19e eeuw in een onbestemd plaatsje in midden Duitsland.Er was een afzegging ,dus er was nog een kamer vrij en de fietsen konden ook nog gestald worden;anders hadden we in het berghok van de fietsen moeten en mogen slapen.We mochten zelfs nog 2pilsjes uit de koelkast halen en zo eindigde deze beroerde reis toch nog in een verkwikkelijke slaap in een aangenaam hotel.De volgende ochtend in Wissen weer de trein gepakt.Deze ging uiteindelijk naar Aachen en zodoende hebben we Keulen maar laten zitten.
Van Aachen zijn we in druilerig weer maar met de fiets naar Heerlen gereden en na een voedzame maaltijd van Noor ben ik om half acht met de trein naar Breukelen vertrokken.Ook nu was er een omleiding wegens werkzaamheden en moest ik 3 keer overstappen in Sittard,Eindhoven en Rotterdam.Direct viel al op,dat de kwaliteit van de nederlandse treinen beduidend lager was dan van de duitse treinen.Allereerst bieden de duitse treinen veel meer plaatsen aan fietsen en in meer coupe's.In Heerlen en Sittard kon er net 1 fiets staan.Vervolgens waren de toiletten in alle treinen defect of niet aanwezig,zodat ik bij aankomst in Breukelen als Pallieter het kanaal 5 minuten heb moeten bewateren.In stromende regen langs het kanaal de 16 kilometer naar huis afgelegd,waarbij ik me weer de eeuwreiziger voelde.
Zo eindigde een mooie fietstocht en een bizarre treinreis.

• 03 Juli 2013 - 11:49

Anny En Ad :

Wat een toestanden met die treinen. Het vergde wel enig improvisatie. Maar gelukkig zijn jullie weer veilig thuis en heeft Noor voor een voedzame maaltijd gezorgd.( Ik kan me niet voorstellen, dat jullie honger hebben geleden tijdens de fietstocht.) Welkom thuis in het koude kikkerland.

Verslag uit: Nederland, Abcoude

Paderborn Soest

23 Juni 2017

Bosingfeld Paderborn
Henk

Dit is het profiel van HenkenKoos.aangezien Henk de schrijver is en ik nog niet over een foto van koos beschik,doe ik het voorlopig met een wat oudere foto.Henk en koos hebben vanaf 1957 op het kleinseminarie Dominicuscollege gezeten.Beider levenspad is vanaf 1961 uiteengegaan,maar contact is altijd gebeleven.In 2008 belde Koos ,dat hij van plan was met de fiets naar Santiago te gaan,waarop ik antwoordde,dat hij dat toch niet zonder mij kon doen en sindsdien maken we jaarlijks een grote fietstocht.We zijn van Wenen naar Nijmegen gefietst,we hebben de Jutland route gedaan en de Hanzesteden route deel 2 en 3.Van onze goede vrienden An en Ad,die we richting Santiago de Compostella ontmoet hebben ,vernamen we de mogelijkheid via deze site om een reisverslag te maken en nu heel de wereld een I pad heeft,heb ik ook maar eens gemeend een echt reisverslag te maken.,jaloers als ik was op de prachtige verslagen met fotos van An en Ad. Henk is nu 67 jaar ,gepensioneerd,maar ook nog werkzaam als huisarts in de Bijlmer,waar hij zijn hele carriere met veel plezier heeft doorgebracht. Koos is woonachtig in Heerlen,Limburg.,een echte Bourgondier,dwz hij kan ook alleen maar in Limburg wonen en leven alsof het land voor hem daar geschapen is.Koos was advocaat en is 68 jaar en heeft zoveel in zijn vrije tijd te doen,dat er ook geen ruimte meer zou zijn om te werken. Tijdens onze fietstochten nemen wij het leven door en aldus verwerken we ons verleden van het seminarie.Zo heeft het fietsen behalve vele andere positieve punten een louterende werking op ons

Actief sinds 13 Juni 2013