Loire kastelen route - Reisverslag uit Abcoude, Nederland van Henk Bond - WaarBenJij.nu Loire kastelen route - Reisverslag uit Abcoude, Nederland van Henk Bond - WaarBenJij.nu

Loire kastelen route

Door: Henk Bond

Blijf op de hoogte en volg Henk

11 Juni 2014 | Nederland, Abcoude

Het wordt weer eens tijd voor een 14 daagse fietstocht met broeder Koos.Vorig jaar hebben we de Elberadroute gefietst nadat het water voldoende gezakt was om de fietspaden weer te berijden.Dit jaar waren die overstromingen vooral in voormalig Joegoslavie.Ook weer rond dezelfde tijd.Juni schijnt de meest regenachtige maand te zijn.Na 3 jaren fietstochten door Duitsland langs rivieren en Hanzesteden valt nu de keuze op Frankrijk en wel langs de Loire met alle mooie kastelen.Koos is zich al aan het orienteren hoe we op culinair gebied aan onze trekken zullen komen.Er komen tenslotte heerlijke wijnen uit die regio.De 14 daagse weersverwachting ziet er gunstig uit; temperatuur > rond de 23 graden.Geen langdurige regenval in het verschiet.We hebben 2 boekjes aangeschaft.Van Clemens Sweerman: Loire kastelen route.Van deze auteur hebben we ook de Santiago de Compostela route in 3 delen en de Jutlandroute.Verder hebben we een Frans boekje: la Loire a velo.De hele route is bewegwijzerd zoals ook vorig jaar met de Elberadroute het geval was.
Voorheen gingen we altijd met de trein naar het beginpunt van de tocht,maar dit keer ga ik eerst op zaterdag met de auto naar Koos en met de fietsen achterop rijden we dan zondag naar Orleans om vandaar maandag te beginnen.Na afloop gaan we dan weer met de trein terug naar Orleans en vandaar weer met de auto terug naar Heerlen.We zullen steeds op tijd zijn om de voetbalwedstrijden te zien.4 jaar geleden waren we in Jutland tijdens begin wk.
Ik hoop dat het weer een genoeglijke tocht wordt en hoop,dat we jullie kunnen laten meegenieten van onze belevenissen.

• 12 Juni 2014 - 08:45

Koos:

Je komt steeds beter uit de verf,Henk
    Foto,verslag van de proloog,
    Toe maar.Cursus gevolgd?
    De leidraad die we volgen is het boekje van Hubrecht Duijker:Loire,
    de reisgids voor wijn-en fijnproevers.
    Het hoofdaccent zal daarop liggen.Nebenbei gaan we kastelen bekijken
    en oh ja fietsen doen we ook nog.
    De spullen die we meenemen liggen al uitgestald op mijn studeerkamer.
    Nu nog ergonomisch in de Ortlieb- tassen frommelen.
    De reis kan beginnen.AppartÇity gelegen aan de Loire te Orleans is ons eerste reisdoel.
    Daar horen jullie weer meer van ons.
    Groet
    Koos

• 12 Juni 2014 - 11:29

Aukje:

Veel fietsplezier en af en toe nog maar tijd maken voor de Wordfeud.

• 12 Juni 2014 - 12:37

Dirk Ranzijn:

Beste Henk en Koos,
    De Loire route is prachtig en de rijkdom van de Franse adel is daar goed zichtbaar. Een fles goede vouvray kan ik je zeker aanbevelen, mits een beetje koel geserveerd. Bij diverse boertjes maken ze ook illegale drank, ze stoken dat en het is ongeveer 40 tot 45 procent. Prachtige tuinen en veel bouwwerken van Leonardo da Vinci, die in Amboise is overleden.
    Geniet van de streek, prachtig mooi. Stina en ik zijn er diverse keren wezen kamperen.
    Dirk

• 21 Juni 2014 - 12:15

Piet F:

Hallo toffe fietsers,
    De foto's zijn prachtig maar de omgeving is ook wel mooier als die fietsers die er op staan , maar ja je moet maar denken dat je uniek bent en dat is ook zo. De stambeelden zijn ook mooi maar daar moet je nog maar veel naar kijken en rustig blijven door fietsen, want als je ze überhaupt krijgt dan is dat meestal zo dat je leven voorbij is.
    Ik zou zeggen geniet nog maar met volle teugen van het Franse bourgondische leven.
    Groet

Paderborn Soest

23 Juni 2017

Bosingfeld Paderborn
Henk

Dit is het profiel van HenkenKoos.aangezien Henk de schrijver is en ik nog niet over een foto van koos beschik,doe ik het voorlopig met een wat oudere foto.Henk en koos hebben vanaf 1957 op het kleinseminarie Dominicuscollege gezeten.Beider levenspad is vanaf 1961 uiteengegaan,maar contact is altijd gebeleven.In 2008 belde Koos ,dat hij van plan was met de fiets naar Santiago te gaan,waarop ik antwoordde,dat hij dat toch niet zonder mij kon doen en sindsdien maken we jaarlijks een grote fietstocht.We zijn van Wenen naar Nijmegen gefietst,we hebben de Jutland route gedaan en de Hanzesteden route deel 2 en 3.Van onze goede vrienden An en Ad,die we richting Santiago de Compostella ontmoet hebben ,vernamen we de mogelijkheid via deze site om een reisverslag te maken en nu heel de wereld een I pad heeft,heb ik ook maar eens gemeend een echt reisverslag te maken.,jaloers als ik was op de prachtige verslagen met fotos van An en Ad. Henk is nu 67 jaar ,gepensioneerd,maar ook nog werkzaam als huisarts in de Bijlmer,waar hij zijn hele carriere met veel plezier heeft doorgebracht. Koos is woonachtig in Heerlen,Limburg.,een echte Bourgondier,dwz hij kan ook alleen maar in Limburg wonen en leven alsof het land voor hem daar geschapen is.Koos was advocaat en is 68 jaar en heeft zoveel in zijn vrije tijd te doen,dat er ook geen ruimte meer zou zijn om te werken. Tijdens onze fietstochten nemen wij het leven door en aldus verwerken we ons verleden van het seminarie.Zo heeft het fietsen behalve vele andere positieve punten een louterende werking op ons

Actief sinds 13 Juni 2013