Blois Orleans - Reisverslag uit Orléans, Frankrijk van Henk Bond - WaarBenJij.nu Blois Orleans - Reisverslag uit Orléans, Frankrijk van Henk Bond - WaarBenJij.nu

Blois Orleans

Door: Henk Bond

Blijf op de hoogte en volg Henk

26 Juni 2014 | Frankrijk, Orléans

Een treinreis met de fiets is in Frankrijk een belevenis.We hadden maandag al kaartjes gekocht,waarbij je moest aangeven op welk uur je wilde vertrekken.In het boekje was aangegeven,dat vanuit bepaalde stations de fiets meegenomen kon worden.Vanuit Nantes was dit mogelijk.We hebben eerst nog een rondje door oud Nantes gefietst.Je volgde dan een groene lijn en kwam dan ook uit bij het station.In Poitiers hadden we iets dergelijks al eens gedaan.Bij het station werd echter niet aangegeven op welk perron je moest zijn.Dat werd pas 20 minuten tevoren getoond.Intussen heb ik bekeken hoe met de fiets het perron op te komen.Er was een enkele lift,maar te klein voor 1 fiets.Gelukkig liep er een pad omhoog naar ons perron,zodat je niet zo'n steile trap hoefde te nemen.Dat hebben we in Duitsland wel eens gehad,maar daar had elke trein meerdere coupe's voor de fietsen en makkelijk toegankelijk.Hier was de voorste treinwagon voor de fietsen bestemd,maar het was onmogelijk om die alleen binnen te krijgen.Hiervoor was 2 man personeel nodig,dat 5 minuten voor vertrek de deur opende om via een loopplank de fietsen binnen te hijsen.Gelukkig hielpen ze bij de bstemming weer om ze uit te laden.
Zo kwamen we om half twee aan in Blois,waar we weer in ons eerste hotel France B een kamer kregen.Het was zo warm,dat we de tijd maar doorbrachten met de eglise St Nicolas te bezoeken en het maison de la magie binnen te gaan,een museum met alles over magie naar Houdini.
Op het gezellige place Louis XII naar het voetballen gekeken en het verkeerde restaurant uitgekozen om te dineren.Allereerst smaakte de wijn naar kurk; dat merkte ik zelfs en de mosselen van Koos waren van inferieure kwaliteit en mijn tartare de boeuf heb ik ook wel eens beter gehad,maar dan niet daar.
We waren naar Blois teruggegaan om het beroemde kasteel Chamborg te bezoeken.Dat was inderdaad een imposant kasteel door Frans I opgericht om er een jachtslot van te maken.Het jachtgebied was uiteindelijk meer dan 5000 hectare groot met 32 kilometer muur eromheen.Het idee om daaraan te hebben moeten werken.Nee,dan maar het dagelijkse garnalen pellen,dat wij als kind moesten doen.Het was wel een enorme trekpleister met vele fotograferende Japanners en Koreanen.Binnen hing nog een portret van Henry IV,waar ik uiteraard mee op de foto moest.
Na Chamborg weer de fiets gepakt en via sint Dye naar Beaugency,alwaar we zouden overnachten.Dit is wel een heel mooi stadje,maar het was toch te stil en de angst s'avonds dan niet het voetbal te kunnen zien deed ons besluiten dan maar door te fietsen naar Orleans,waar we na 80 kilometer arriveerden.

• 26 Juni 2014 - 12:14

Dirk Ranzijn:

Bonjour Henk en Koos,
    Tja, de Franse rijkdom van weleer komt aardig tot zijn recht in deze streek. Alles wat door diefstal en belastingen ( volgens mij is dat soms hetzelfde) van de burgers en de boeren werd geïnd, zie je daar terug in mooie gebouwen en kunst. Jullie genieten van de Franse spoorwegen en weet dan ook dat ik in juni en augustus op het oudste stoomtreintje van Frankrijk : de train des Mouettes als conducteur speel op de woensdagmiddagen en uitleg geef in het Nederlands en Engels. Wij hebben wel een afzonderlijke wagon voor de fietsen en het is hier een prachtig fietsgebied met veel aantrekkelijkheden en herinneringen aan de slavernijtijd, waarbij de Nederlanders hier gingen bunkeren vanuit Afrika en dan de oversteek naar Amerika maakten.
    Maar inderdaad: Chambord is een plaatje met al zijn schoorstenen en kunst.
    Veel plezier nog!

Paderborn Soest

23 Juni 2017

Bosingfeld Paderborn
Henk

Dit is het profiel van HenkenKoos.aangezien Henk de schrijver is en ik nog niet over een foto van koos beschik,doe ik het voorlopig met een wat oudere foto.Henk en koos hebben vanaf 1957 op het kleinseminarie Dominicuscollege gezeten.Beider levenspad is vanaf 1961 uiteengegaan,maar contact is altijd gebeleven.In 2008 belde Koos ,dat hij van plan was met de fiets naar Santiago te gaan,waarop ik antwoordde,dat hij dat toch niet zonder mij kon doen en sindsdien maken we jaarlijks een grote fietstocht.We zijn van Wenen naar Nijmegen gefietst,we hebben de Jutland route gedaan en de Hanzesteden route deel 2 en 3.Van onze goede vrienden An en Ad,die we richting Santiago de Compostella ontmoet hebben ,vernamen we de mogelijkheid via deze site om een reisverslag te maken en nu heel de wereld een I pad heeft,heb ik ook maar eens gemeend een echt reisverslag te maken.,jaloers als ik was op de prachtige verslagen met fotos van An en Ad. Henk is nu 67 jaar ,gepensioneerd,maar ook nog werkzaam als huisarts in de Bijlmer,waar hij zijn hele carriere met veel plezier heeft doorgebracht. Koos is woonachtig in Heerlen,Limburg.,een echte Bourgondier,dwz hij kan ook alleen maar in Limburg wonen en leven alsof het land voor hem daar geschapen is.Koos was advocaat en is 68 jaar en heeft zoveel in zijn vrije tijd te doen,dat er ook geen ruimte meer zou zijn om te werken. Tijdens onze fietstochten nemen wij het leven door en aldus verwerken we ons verleden van het seminarie.Zo heeft het fietsen behalve vele andere positieve punten een louterende werking op ons

Actief sinds 13 Juni 2013
Totaal aantal bezoekers 21902