Remich Trier - Reisverslag uit Aldenhoven, Duitsland van Henk Bond - WaarBenJij.nu Remich Trier - Reisverslag uit Aldenhoven, Duitsland van Henk Bond - WaarBenJij.nu

Remich Trier

Door: Henk Bond

Blijf op de hoogte en volg Henk

17 Juni 2015 | Duitsland, Aldenhoven

Nadat we gisteravond in onze hotelkamer van hostellerie les Pecheurs even wat gelezen hadden en dus in diepe slaap verzonken waren,gingen we naar beneden naar het restaurant,dat zeer druk bezet was.De menukaart was zoals ook bij onze chinese restaurants wel zeer uitgebreid.Koos nam een menu van 21 €,dat desondanks uit 5 gangen bestond.Dat was mij teveel.Ik koos voor de pekingeend.Ik had ook canard a l'orange kunnen nemen,maar dat riep te veel herinneringen op aan de film Frenzy van Hitchcock,waarin de vrouw van de chief inspector een kookcursus frans had gevolgd en op voor haar smakelijke toon canard a l'orange serveerde.De arme man wist niet waar hij dat probeersel kon wegwerken.
Ook het ontbijt was van chinese proporties en wel heel wat uitgebreider dan de mini pain au chocolat en stokbrood lange vinger in Metz.De eigenaar met gevoel voor humor vroeg of we koffie of bier wilden bij het ontbijt.
En zo gingen we uitgezwaaid door de chinese gemeenschap van Remich op weg naar Trier in een heerlijk zonnetje en een toegstane rugwind.Vanaf Grevenmacher werd het landschap opgesierd door de hellingen met de moezelwijnranken.Het deed me denken aan de rijstsawas op Bali.Bij Wasserbillig de duitse grens over en vandaar nog 16 kilometer naar Trier.Onder de Romerbrug,de oudste brug van Duitsland naar de Keizer Wilhelmbrug om vandaar naar de Porta Nigra te fietsen,waar het touristeninformatie bureau is om te vragen ob es ein Fahrradfreundliches Hotel gibt fur 2 alte Herren.Dat was casa Chiara in de Engstrasse,waar we door een alleraardigste eigenaar ontvangen werden,de fietsen in de Tiefgarage konden stallen en wat adressen van goede restaurants kregen.
In 2000 passen hebben we 2000 jaar geschiedenis doorgenomen.Te beginnen bij de Porta Nigra,een inderdaad zwarte ,in ieder geval dunkle Stadspoort uit de Romeinse tijd.Ernaast is de Simeonstift nu als museum ingericht.Wandelend door de Simeonstrasse naar de Hauptmarkt.Doet denken aan de grote pleinen in Dresden en Praag.De dom en de ernaastgelegen Liebfrauenkirche bezocht.Rijke versieringen zoals we in alle kerken en kathedralen op weg naar Santiago gezien hebben.Toch nog een paar kerstkaarten kunnen kopen.Verder naar de Konstantin Basiliek,die op de werelderfgoedlijst staat,maar als protestantse kerk aanzienlijk minder gedecoreerd is.Vervolgens nog naar het geboortehuis van Karl Marx,waar een uitgebreide expositie over zijn leven en werk,maar teveel om in in een uurtje op te nemen.Via een terras en de Sankt Gangolfkirche,waar je nog te biecht kon,maar wat ik niet heb gedaan,omdat het al zo lang geleden was weer naar het hotel om na een dutje naar visrestaurant Oechsler in de Palaststrasse te gaan.Morgen komt in Nederland de nieuwe haring,maar in Duitsland nog niet.En wij gaan morgen richting Bernkastel.

• 18 Juni 2015 - 09:22

Dirk Ranzijn:

Op zich is het niet erg als je al heel lang niet hebt gebiecht. Maak je ziel schoon en dan kan je er weer Frisch tegen aan op een terrasje met ongetwijfeld een ijsje. In jouw geval een IJS.
    Dirk

• 18 Juni 2015 - 12:18

Anny En Ad Van Straten-damen:

Het biechten doet me denken aan jullie grap in de kathedraal Pamplona. Hier is de maatjes haring al binnen en kunnen we genieten van verse haring op Hollandse wijze. Wat rennen jullie door de cultuur, krijgen jullie dat allemaal nog verwerkt op deze leeftijd? Je weet van onderweg naar Santiago, dat je op laatst geen kathedraal meerkon zien. De kop zat vol. Boffen is het met voor de wind fietsen. Heeft Koos het nog niet over een e-bike voor volgend jaar?
    Een dutje 's middags, is dat een nieuw onderdeel van het fietsen geworden?

Verslag uit: Duitsland, Aldenhoven

Paderborn Soest

23 Juni 2017

Bosingfeld Paderborn
Henk

Dit is het profiel van HenkenKoos.aangezien Henk de schrijver is en ik nog niet over een foto van koos beschik,doe ik het voorlopig met een wat oudere foto.Henk en koos hebben vanaf 1957 op het kleinseminarie Dominicuscollege gezeten.Beider levenspad is vanaf 1961 uiteengegaan,maar contact is altijd gebeleven.In 2008 belde Koos ,dat hij van plan was met de fiets naar Santiago te gaan,waarop ik antwoordde,dat hij dat toch niet zonder mij kon doen en sindsdien maken we jaarlijks een grote fietstocht.We zijn van Wenen naar Nijmegen gefietst,we hebben de Jutland route gedaan en de Hanzesteden route deel 2 en 3.Van onze goede vrienden An en Ad,die we richting Santiago de Compostella ontmoet hebben ,vernamen we de mogelijkheid via deze site om een reisverslag te maken en nu heel de wereld een I pad heeft,heb ik ook maar eens gemeend een echt reisverslag te maken.,jaloers als ik was op de prachtige verslagen met fotos van An en Ad. Henk is nu 67 jaar ,gepensioneerd,maar ook nog werkzaam als huisarts in de Bijlmer,waar hij zijn hele carriere met veel plezier heeft doorgebracht. Koos is woonachtig in Heerlen,Limburg.,een echte Bourgondier,dwz hij kan ook alleen maar in Limburg wonen en leven alsof het land voor hem daar geschapen is.Koos was advocaat en is 68 jaar en heeft zoveel in zijn vrije tijd te doen,dat er ook geen ruimte meer zou zijn om te werken. Tijdens onze fietstochten nemen wij het leven door en aldus verwerken we ons verleden van het seminarie.Zo heeft het fietsen behalve vele andere positieve punten een louterende werking op ons

Actief sinds 13 Juni 2013