Bernkastel Cochem - Reisverslag uit Aldenhoven, Duitsland van Henk Bond - WaarBenJij.nu Bernkastel Cochem - Reisverslag uit Aldenhoven, Duitsland van Henk Bond - WaarBenJij.nu

Bernkastel Cochem

Door: Henk Bond

Blijf op de hoogte en volg Henk

20 Juni 2015 | Duitsland, Aldenhoven

De kamer in hotel Bon Daman was klein.Het deed me denken aan die chambretjes op het Dominicus,die toch vrij gehorig geweest moeten zijn geweest,hoewel ik me niet kan herinneren,dat ik s'nachts gesnurk gehoord heb.Misschien snurkte je niet op die leeftijd.Ook op het spreekuur heb ik ze nooit met die klacht gezien.Wel hele jonge kinderen,die door het vergrote adenoid snurkten en soms ook apnoes hadden.Op de poesis en Rhetorica kregen we zelfs een extra kamer om te studeren,aangezien het aanbod aan nieuwe studenten drastisch terugliep.S'nachts lag ik dan met mijn transistorradiotje te luisteren naar de hitparade van radio Luxemburg.Ik ben daarbij nooit gesnapt.
Goed uitgeslapen en ontbeten en uitgezwaaid door de portugese hoteleigenares zijn we in droog weer unter die Bruecke hindurch de Moezel weer vervolgd.De voorspelling was wel regen om 11uur,maar die kwam niet.Na bijna 50 kilometer vonden we in Alf een geschikte locatie voor Kaffee und Kuchen.In een stevig tempo zijn we doorgefietst over de uitstekende bewegwijzerde paden.Je hoeft dan niet steeds af te stappen en in het boekje te kijken.Dat houdt ontzettend op.Een fietser stapt nu eenmaal niet graag af,ook niet voor stoplichten.Zo kwamen we om 2 uur al na 82 kilometer en 2250 calorieen armer in Cochem aan.
Bij de informatie een hotel gevraagd uit het enorme aanbod van meer dan 300 hotels.Wederom bedenkelijke gezichten als je om een Doppelzimmer met 2 eenpersoonsbedden vroeg.Hotel Noss aan de Moezelpromenade had wel bedden,die uit elkaar geschoven konden worden,maar dat bleek toch niet mogelijk.
Bernkastel was al erg touristisch,maar Cochem spande de kroon.Het was alsof je in Valkenburg tijdens de Amstel Goldrace was.Als lunch hebben we maar eens een Bratwurst genomen.Ik heb er geen foto van gemaakt.Het wemelt in Duitsland van de ijssalons,maar tot nu toe heb ik er nog geen sorbet genuttigd,slechts een dame Blanche na het eten.
Het meest bezienswaardige in Cochem is de burcht die op een 100 meter hoge rots is gebouwd en uiteraard de nodige keren verwoest,maar in 1869 in 10 jaar gerenoveerd door de heer Louis Ravene uit Berlijn.Het was een zeer steile,lange weg naar boven,vergelijkbaar met de oude Holleweg in de ronde van Nijmegen,maar ik heb geen fietsers omhoog zien gaan.Het slot was inderdaad een bezoek waard.Ik was dat wel gewend van de manor houses van de National Trust in Engeland en de chateaus langs de Loire in Frankrijk.
Na de afdaling een gezellig oud cafe binnengevallen,want het werd de hoogste tijd voor een pilsje.De cafehouder was 80 jaar en leek wel wat op ome Dirk van de supermarkt in Driemond.Hij kon nog geen opvolger vinden en dus bleef hij zelf maar aan het werk.Hij gaf ons nog een adres voor een goed restaurant,dat ook weer door een bejaarde familie geleid werd.De wat jongere kelner had een tremor,maar hij morste toch geen wijn.Ik kon er nog geen diagnose op plakken.Het eten was ook voortreffelijk.
Daarna nog een afzakkertje genomen in een ierse pub naast ons hotel,waar we gezellig met een paar limburgers hebben gezeten.

  • 20 Juni 2015 - 22:47

    Anny En Ad Van Straten-damen:

    Bedankt voor je verslag. Toch nog een goede kamer gevonden. Cochem ken ik van de verhalen van vroeger. Dat was toen al een toeristisch gebeuren. Jullie zullen toch wel naar boven gelopen zijn?
    Dat was een behoorlijke afstand vandaag: 82 km. En als je niet vaak in het boekje moet kijken, de route goed aangegeven staat, kun je heel wat kilometers Afleggen.
    Vandaag was het hier redelijk weer, er was een reünie van onze oude werkplek, omdat over een jaar of wat de school gesloten wordt en samen gaat met de andere school in het dorp.Leuk om oud leerlingen te ontmoeten en hun verhalen te horen.
    Ik wens jullie voor morgen weer een net zo'n fijne tocht als vandaag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Aldenhoven

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Juni 2017

Wiehl Keulen

26 Juni 2017

Ronkhausen Wiehl

25 Juni 2017

Soest Ronkhausen

24 Juni 2017

Paderborn Soest

23 Juni 2017

Bosingfeld Paderborn
Henk

Dit is het profiel van HenkenKoos.aangezien Henk de schrijver is en ik nog niet over een foto van koos beschik,doe ik het voorlopig met een wat oudere foto.Henk en koos hebben vanaf 1957 op het kleinseminarie Dominicuscollege gezeten.Beider levenspad is vanaf 1961 uiteengegaan,maar contact is altijd gebeleven.In 2008 belde Koos ,dat hij van plan was met de fiets naar Santiago te gaan,waarop ik antwoordde,dat hij dat toch niet zonder mij kon doen en sindsdien maken we jaarlijks een grote fietstocht.We zijn van Wenen naar Nijmegen gefietst,we hebben de Jutland route gedaan en de Hanzesteden route deel 2 en 3.Van onze goede vrienden An en Ad,die we richting Santiago de Compostella ontmoet hebben ,vernamen we de mogelijkheid via deze site om een reisverslag te maken en nu heel de wereld een I pad heeft,heb ik ook maar eens gemeend een echt reisverslag te maken.,jaloers als ik was op de prachtige verslagen met fotos van An en Ad. Henk is nu 67 jaar ,gepensioneerd,maar ook nog werkzaam als huisarts in de Bijlmer,waar hij zijn hele carriere met veel plezier heeft doorgebracht. Koos is woonachtig in Heerlen,Limburg.,een echte Bourgondier,dwz hij kan ook alleen maar in Limburg wonen en leven alsof het land voor hem daar geschapen is.Koos was advocaat en is 68 jaar en heeft zoveel in zijn vrije tijd te doen,dat er ook geen ruimte meer zou zijn om te werken. Tijdens onze fietstochten nemen wij het leven door en aldus verwerken we ons verleden van het seminarie.Zo heeft het fietsen behalve vele andere positieve punten een louterende werking op ons

Actief sinds 13 Juni 2013
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 21822

Voorgaande reizen:

09 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

10 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

10 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

13 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: