Cochem Koblenz - Reisverslag uit Aldenhoven, Duitsland van Henk Bond - WaarBenJij.nu Cochem Koblenz - Reisverslag uit Aldenhoven, Duitsland van Henk Bond - WaarBenJij.nu

Cochem Koblenz

Door: Henk Bond

Blijf op de hoogte en volg Henk

21 Juni 2015 | Duitsland, Aldenhoven

Zaterdag nog 40 kilometer naar Koblenz.het hotel was gelegen aan de Moselpromenade en dus op onze route.Het was droog weer,zwaar bewolkt en voor 20 juni zeer fris.We passeerden weer talloze oudere fietsers.Dat merkte je,omdat ze niet reageerden op bellen.Dat doen jongere fietsers ook niet,maar die hebben altijd koptelefoons op.
Aan weerskanten van de Moezel steile hellingen begroeid met wijnranken en vele burchten.Het was in de middeleeuwen een dure onderneming om naar Koblenz te varen,want er moest overal tol betaald worden.Bruggengeld avant la lettre.
Naarmate we Koblenz naderden,moesten we vaker de Moezel verlaten en dat betekende flink klimmen.
Rond 1 uur reden we de stad binnen op weg naar de deutsche Eck,waar de moezel en de Rijn samenvloeien,conflueren,waaraan Koblenz zijn naam dankt.
Op het Zentralplein stond een enorm modern gebouw,het Forum Confluentes.Hierin was de touristeninformatie gevestigd.We werden naar een hotel dichtbij het Hauptbahnhof verwezen.In hetzelfde gebouw was ook het Mittelrhein museum gevestigd,een van de oudste musea van Duitsland.Dat hebben we bezocht.Schilderkunst en skulpturen vanaf begin jaartelling tot hedendaags.Er was nog een Sonderausstellung over de vestingstad Koblenz.Rond 1800 is Koblenz ommuurd door de Pruisen en lagen er zoveel militairen gelegerd,dat ze bij de gewone burgers ingekwartierd moesten worden.Dan woon je al krap met veel kinderen en had je dat er ook nog bij.Daar waren de inwoners niet blij mee.
Verder wandelend door de Altstad op een terras wat gedronken en in een zeer druk italiaans restaurant gegeten.Dat was dan ook uitstekend.
Zo is onze vijfde rivieren tocht teneinde na de Donauradweg,de Limesroute langs de Rijn,de Elberadroute en vorig jaar de Loire a velo.
Morgen zetten we de tocht voort langs de Limesroute naar Bonn en Keulen.

• 21 Juni 2015 - 10:42

Pieter:

Klinkt allemaal prachtig. Vooral goed in beweging blijven met die kou. Ik ga hier de verwarming aan zetten. Veel plezier nog

• 21 Juni 2015 - 10:57

Anny En Ad Van Straten-damen:

Hopelijk hebben jullie vandaag beter weer. Hier regent het op dit moment behoorlijk.
    Het punt waar Moezel en Rijn samen stromen hebben wij gepasseerd op onze Limestocht en de tocht naar Rome.
    We wensen jullie nog enkele dagen mooi weer en een behouden thuiskomst. Dank je wel voor het verslag. Ik kijk er iedere dag weer naar uit.

• 21 Juni 2015 - 11:05

Gerrit:

Mooi verslag, Bond. Wat kan een mens toch genieten, en wij hierdoor ook een beetje vanuit de verte. Hoop je gauw weer te treffen a.d vecht (zonder wijnranken), in Breukelen. Dinsdag a.s bij droog weer dus weer het bekende werk op onze racefiets?
    Groet aan je maatje Koos,

Paderborn Soest

23 Juni 2017

Bosingfeld Paderborn
Henk

Dit is het profiel van HenkenKoos.aangezien Henk de schrijver is en ik nog niet over een foto van koos beschik,doe ik het voorlopig met een wat oudere foto.Henk en koos hebben vanaf 1957 op het kleinseminarie Dominicuscollege gezeten.Beider levenspad is vanaf 1961 uiteengegaan,maar contact is altijd gebeleven.In 2008 belde Koos ,dat hij van plan was met de fiets naar Santiago te gaan,waarop ik antwoordde,dat hij dat toch niet zonder mij kon doen en sindsdien maken we jaarlijks een grote fietstocht.We zijn van Wenen naar Nijmegen gefietst,we hebben de Jutland route gedaan en de Hanzesteden route deel 2 en 3.Van onze goede vrienden An en Ad,die we richting Santiago de Compostella ontmoet hebben ,vernamen we de mogelijkheid via deze site om een reisverslag te maken en nu heel de wereld een I pad heeft,heb ik ook maar eens gemeend een echt reisverslag te maken.,jaloers als ik was op de prachtige verslagen met fotos van An en Ad. Henk is nu 67 jaar ,gepensioneerd,maar ook nog werkzaam als huisarts in de Bijlmer,waar hij zijn hele carriere met veel plezier heeft doorgebracht. Koos is woonachtig in Heerlen,Limburg.,een echte Bourgondier,dwz hij kan ook alleen maar in Limburg wonen en leven alsof het land voor hem daar geschapen is.Koos was advocaat en is 68 jaar en heeft zoveel in zijn vrije tijd te doen,dat er ook geen ruimte meer zou zijn om te werken. Tijdens onze fietstochten nemen wij het leven door en aldus verwerken we ons verleden van het seminarie.Zo heeft het fietsen behalve vele andere positieve punten een louterende werking op ons

Actief sinds 13 Juni 2013
Totaal aantal bezoekers 21900