Praag - Reisverslag uit Abcoude, Nederland van Henk Bond - WaarBenJij.nu Praag - Reisverslag uit Abcoude, Nederland van Henk Bond - WaarBenJij.nu

Praag

Door: Henk Bond

Blijf op de hoogte en volg Henk

17 Juni 2013 | Nederland, Abcoude

Zondag vertrok ik om 1uur richting Breukelen,maar omdat ik daar een half uur te vroeg was,fietste ik maar verder naar Maarssen .De trein van Utrecht naar Heerlen stond op hetzelfde perron; dus geen gesleep trappen op of met liften.Der Zug war punktlich(Heinrich Boll).Na een voedzame maaltijd van Noor met de fiets naar Aken.In Dortmund ruim een uur wachten voor de overstap met de nachttrein naar Praag.In Oost Berlijn zou de trein gesplitst worden voor een deel naar warschau en een ander deel Praag.Nu kwamen de eerste gevolgen van de overstromingen van de Elbe aan het licht.Eerder ging er al geen trein naar Berlijn,maar nu moest de trein omrijden ivm beschadigingen aan het spoor.In plaats dat we om 9 uur in Praag arriveerden,reden we het station Dresden binnen.Daarna was het nog 250 kilometer,die ook vrij langzaam gingen.Intussen was goed te zien,dat er in ieder geval tot Dresden goed gefietst kan worden.Het water in de Elbe was nog wel hoog,maar niet meer buiten de oevers.Tegelijkertijd was te zien,dat het toch een prachtig landschap was,mede ook door het zonnige weer.
Uiteindelijk kwamen we pas om half een in Praag aan en na enig zoeken en vragen,wat niet eenvoudig is in het tsjechisch,om half twee in hotel Prague Inn aan het Wenzelplein( maar dan anders geschreven in tsjechisch).Het was intussen 32 graden,veel warmer dan de week in Vietnam.We hebben ook direct een extra dag gereserveerd in Praag en gingen na een wandeling om de fiets in een garage te parkeren maar snel een museum binnen,waar een heerlijke aangename temperatuur heerste.het was een nationaal museum en plots stuiten we op zo'n ouderwetse plee,zoals wij thuis vroeger ook hadden en waar mijn vader op 25 februari 1955 zijn kop door de opening stak om aan te kondigen,dat we er weer een zusje bij hadden.Verder in het het museum lagen ook nog de doopkleedjes en de wieg,wel mooier dan bij ons.
Om 6 uur zijn we nog naar een concert met muziek en ballet en zang van Mozart en Strauss geweest en daarna gegeten in het restaurant ernaast; leek wat op het Americain.Anders dan in Vietnam werd net gevraagd:are you finished?,maar je bord werd toch vrij snel van tafel verwijderd.
Morgen weer verder

• 18 Juni 2013 - 14:42

Ampara:

Dokter Henk, het klinkt allemaal weer fantastisch wat je aan het ondernemen bent..
    dank je wel voor je reisverslagen. Erg leuk om te lezen.

• 18 Juni 2013 - 15:36

Gerrit:

Nou Henk, ik dacht dat je alleen voor het fietsen ging, maar dit is een culturele reis. Klinkt fantastisch en ook best spannend, dus wat wil een mens nog meer?
    Ben benieuwd naar het vervolg. Mijn fietstocht vandaag steekt wat mager af bij wat jij meemaakt, want op en neer naar Oudewater ...? OK wel redelijk warm (25 gr.?) en 96 km, maar toch..?
    Hoop het donderdag te compenseren met bezoek aan het Holland festival.
    Hart. groet en tot sjiens, Gerrit

• 21 Juni 2013 - 11:30

Anny En Ad Van Straten-damen:

Lieve vrienden.
    Leuk om te zien hoe jullie in Heerlen er klaar voor zijn. Waar is Koos zijn wieleroutfit? Gele Assosbroeken uit Bergen op Zoom bij je? He3nk, het is je dus gelukt om foto's erbij te plaatsen. (een kind kan de was doen)
    Jullie blijven nog een dag langer in Praag om te genieten van de cultuur.Voor ons is Praag onbekend, maar staat op het verlanglijstje om daar naar toe te fietsen, misschien al volgend jaar. De plee (brabants) is herkenbaar voor mij; ook bij ons thuis hadden ze buiten zo'n hok staan tot begin jaren 50.
    Wij zijn dinsdag naar Oss gefietst naar onze dochter, en woensdag weer terug naar huis via de route langs de Maas. We zijn nog steeds in goede conditie en kunnen zeker een keer naar Abcoude komen op de fiets. We wensen jullie heel veel fietsplezier met mooi weer en met op het einde van elke fietsdag het verdiend pilsje of wijntje. Heel veel lieve groeten: Anny en Ad

Verslag uit: Nederland, Abcoude

Paderborn Soest

23 Juni 2017

Bosingfeld Paderborn
Henk

Dit is het profiel van HenkenKoos.aangezien Henk de schrijver is en ik nog niet over een foto van koos beschik,doe ik het voorlopig met een wat oudere foto.Henk en koos hebben vanaf 1957 op het kleinseminarie Dominicuscollege gezeten.Beider levenspad is vanaf 1961 uiteengegaan,maar contact is altijd gebeleven.In 2008 belde Koos ,dat hij van plan was met de fiets naar Santiago te gaan,waarop ik antwoordde,dat hij dat toch niet zonder mij kon doen en sindsdien maken we jaarlijks een grote fietstocht.We zijn van Wenen naar Nijmegen gefietst,we hebben de Jutland route gedaan en de Hanzesteden route deel 2 en 3.Van onze goede vrienden An en Ad,die we richting Santiago de Compostella ontmoet hebben ,vernamen we de mogelijkheid via deze site om een reisverslag te maken en nu heel de wereld een I pad heeft,heb ik ook maar eens gemeend een echt reisverslag te maken.,jaloers als ik was op de prachtige verslagen met fotos van An en Ad. Henk is nu 67 jaar ,gepensioneerd,maar ook nog werkzaam als huisarts in de Bijlmer,waar hij zijn hele carriere met veel plezier heeft doorgebracht. Koos is woonachtig in Heerlen,Limburg.,een echte Bourgondier,dwz hij kan ook alleen maar in Limburg wonen en leven alsof het land voor hem daar geschapen is.Koos was advocaat en is 68 jaar en heeft zoveel in zijn vrije tijd te doen,dat er ook geen ruimte meer zou zijn om te werken. Tijdens onze fietstochten nemen wij het leven door en aldus verwerken we ons verleden van het seminarie.Zo heeft het fietsen behalve vele andere positieve punten een louterende werking op ons

Actief sinds 13 Juni 2013
Totaal aantal bezoekers 21926