Soest Ronkhausen - Reisverslag uit Abcoude, Nederland van Henk Bond - WaarBenJij.nu Soest Ronkhausen - Reisverslag uit Abcoude, Nederland van Henk Bond - WaarBenJij.nu

Soest Ronkhausen

Door: Henk Bond

Blijf op de hoogte en volg Henk

25 Juni 2017 | Nederland, Abcoude

Heb ik net zitten zweten voor het verslag en geprobeerd wat fotos toe te voegen ,is het hele verslag verdwenen
Je komt Soest binnen via een poort tussen de stadsmuren,de Osthofentor en je waant je direct in de Middeleeuwen,kronkelende straatjes met talloze vakwerkhuizen en een plaveisel,dat wel bij de Middeleeuwen past maar niet bij mijn Koga Myata traveler fiets.Dat deed me denken aan een prachtig boek,dat ik gelezen heb,De Eeuwreiziger van Andres Neumann.Ondanks de duits klinkende naam een argentijnse schrijver.Een reiziger komt in de 19e eeuw een plaats binnen in midden Duitsland en huurt een kamer in een herberg.Bedoeling was voor korte tijd,maar uiteindelijk blijft hij jaren hangen.Het sociale en politieke leven uit die tijd komt langs in oa salondiscussies.Verbazend dat een Argentijn zich zo in het Duitsland van de 19e eeuw heeft verdiept.Vorig jaar las ik een boek van Toergenjev,een russische schrijver uit de 19e eeuw,het verhaal Lentebeken en ik realiseerde direct dat dat boek van Neumann daarop geinspireerd moest zijn.
We maakten een wandeling door Soest,maar de hele stad leek uitgestorven op vrijdag.We hoorden wat geroezemoes uit de Biergarten van een Brauhaus de Wilde Wiese.Daarbinnen gekeken leek het wel of heel Soest hier verzameld was.Een gezellige drukte bij nog windstil en zonnig weer.We konden toch nog een tafel krijgen,die niet gereserveerd was en genoten een heerlijke Bauernplatte,geen koelappies,maar een varkenslapje met in de ovengebakken aardappelen,emels.Teruggezwalkt naar het hotel,dat intussen al aan het sluiten was
De volgende ochtend Soest via een andere Tor weer verlaten.Zo snel als ik de dag ervoor die laatste 10 kilometer had afgelegd,zo langzaam ging het nu door de constante stijging van3 tot 6%.Na 1 uur net 10 kilometer afgelegd.We kwamen weer aan de westzijde van de Mohnsee uit en moesten de dam over.Eindelijk was ervweer wat herkenning van 4 jaar terug.Na 3,6 kilometer langs het meer moesten we een grindpad op,maar Koos was niet van plan voor het einde van het meer af te slaan.Dus toen ik hem eindelijk had ingehaald,konden we weer 3 kilometer terug om alsnog die grindweg op te gaan naar een hoogte van 298 meter.De afdaling over zo' grindpad is ook geen feest.Bij Husten aangekomen weer wat problemen met het vervolg.Je leert zo toch wat eerder de weg te vragen als het niet senang aanvoelt.Dus weer 3 kilometer terug..Voorbij Hachen bereikten we de Sorpesee,waar we 10 kilometer langs moesten en dus niet konden verdwalen.Een heerlijk glooiende weg met gunstige wind.Bij Amecke aangekomen namen we een asfaltalternatief voor een klim van ruim 10 kilometer en een hoogte van 698 meter.In Wildewiese aangekomen herkende ik het hotel,waar we 4 jaren geleden gelogeerd hadden.Maar er zaten al een verontrustend groot aantal motorrijders en fietsers te lunchen.Met ons vriendelijkste gezicht om dezelfde kamer gevraagd als 4 jaar terug,maar es tut mir Leid,alles ist Vollgebucht.Uiteraard was na die zware klim de accu van Koos ook leeg.Aber gibt es dan noch ein Hotel in der Nahe.Na ja in Ronkhausen.Dan mussen sie zuruck.Konnen Sie dan bitte fur uns anrufen ob es noch ein Zimmer frei gibt.En tot onze vreugde kwam er een glimlach op het gelaat.Er was 1 kamer geannuleerd,verder was alles vol in de omgeving op zaterdag.Het was ruim 8 kilometer naar Ronkhausen,maar wat een heerlijke afdaling was dit al begon het wat te miezeren.Een klein plaatsje,dus Im Stillen Winkel was snel gevonden.We hadden in Wildewiese om die aardige mevrouw te belonen nog een late lunch genomen met 2 alcoho!vrij bier,dus we vroegen of we zo laat mogelijk konden dineren.Hadden ze als eerste hotel Matjeshering op de kaart staan.Dat is een schotel,dat je niet direct zo verzadigd bent.Laten ze nu ook als een van de weinige hotels Port en Calvados hebben.Dus we hebben in de schemer buiten een genoeglijke avond gehad.
Intussen is het zondagavond en nadert Keulen,maar voor het verslag weer verdwenen is verstuur ik het maar,dan maar zonder fotos

  • 26 Juni 2017 - 12:16

    Dirk Ranzijn:

    Dag Henk en Koos, jullie vermaken je wel, lees ik. Andres Neuman had een Duitse vader, die ook Joods was. Geen wonder dat hij Duitsland ontvlucht was. Koos slaat zich er goed doorheen, want jij etaleert toch weer een ongeremde rauwdouwer mentaliteit. Arme Koos.
    Jongens: veel plezier nog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Abcoude

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Juni 2017

Wiehl Keulen

26 Juni 2017

Ronkhausen Wiehl

25 Juni 2017

Soest Ronkhausen

24 Juni 2017

Paderborn Soest

23 Juni 2017

Bosingfeld Paderborn
Henk

Dit is het profiel van HenkenKoos.aangezien Henk de schrijver is en ik nog niet over een foto van koos beschik,doe ik het voorlopig met een wat oudere foto.Henk en koos hebben vanaf 1957 op het kleinseminarie Dominicuscollege gezeten.Beider levenspad is vanaf 1961 uiteengegaan,maar contact is altijd gebeleven.In 2008 belde Koos ,dat hij van plan was met de fiets naar Santiago te gaan,waarop ik antwoordde,dat hij dat toch niet zonder mij kon doen en sindsdien maken we jaarlijks een grote fietstocht.We zijn van Wenen naar Nijmegen gefietst,we hebben de Jutland route gedaan en de Hanzesteden route deel 2 en 3.Van onze goede vrienden An en Ad,die we richting Santiago de Compostella ontmoet hebben ,vernamen we de mogelijkheid via deze site om een reisverslag te maken en nu heel de wereld een I pad heeft,heb ik ook maar eens gemeend een echt reisverslag te maken.,jaloers als ik was op de prachtige verslagen met fotos van An en Ad. Henk is nu 67 jaar ,gepensioneerd,maar ook nog werkzaam als huisarts in de Bijlmer,waar hij zijn hele carriere met veel plezier heeft doorgebracht. Koos is woonachtig in Heerlen,Limburg.,een echte Bourgondier,dwz hij kan ook alleen maar in Limburg wonen en leven alsof het land voor hem daar geschapen is.Koos was advocaat en is 68 jaar en heeft zoveel in zijn vrije tijd te doen,dat er ook geen ruimte meer zou zijn om te werken. Tijdens onze fietstochten nemen wij het leven door en aldus verwerken we ons verleden van het seminarie.Zo heeft het fietsen behalve vele andere positieve punten een louterende werking op ons

Actief sinds 13 Juni 2013
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 21923

Voorgaande reizen:

09 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

10 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

10 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

13 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: